5 eenvoudige tips om uzelf te beschermen tegen dagelijkse straling

Steeds meer onderzoek toont aan dat dagelijkse straling veroorzaakt door ons moderne leven en de hedendaagse technologie nadelige effecten op de gezondheid heeft. Anderzijds biedt onze technologie ook enorme voordelen en is het ondenkbaar om deze moderne levenstijl op te geven.

Hoe vinden we een evenwicht tussen de gezondheidsrisico's van dagelijkse straling en het gemak dat de moderne technologie ons biedt? Gelukkig bestaan er enkele eenvoudige aanpassingen die we kunnen doorvoeren om onze blootstelling aanzienlijk te verminderen zonder dat we onze levensstijl drastisch moeten veranderen.

 

1. AFSTAND

Vermijd direct contact tussen uw gsm, computer en andere elektronische toestellen en uw lichaam (lees de kleine lettertjes in de handleiding van uw gsm – de meeste fabrikanten raden aan om altijd een afstand van 1,25 à 2,5 cm tussen uzelf en uw telefoon in acht te nemen.) Dit kan door:

 

  • Een hoofdtelefoon en luidspreker te gebruiken (zorg er wel voor dat u de telefoon ook weghoudt van uw zwangere buik).
  • Laptops of tablets niet rechtstreeks op uw lichaam te plaatsen, vooral niet op uw zwangere buik – als het toch moet, leg dan een kussen tussen het toestel en uw lichaam.
  • Uw gsm niet op uw lichaam te dragen – bewaar hem in uw tas. Als u geen tas hebt en de telefoon in uw zak moet steken, doe dat dan met de voorzijde naar uw lichaam gericht zodat de straling weg van u gaat, of zet hem in de vliegtuigstand.
  • Een berichtje te sturen in plaats van te bellen, maar houd uw telefoon weg van uw zwangere buik.
  • Niet te slapen met uw gsm onder uw kussen of dicht bij u op het nachtkastje.

2. VLIEGTUIGSTAND

Als u uw toestel instelt op de vliegtuigstand, zet u de cellulaire en draadloze signalen uit. Als uw kind een gsm of tablet moet gebruiken, zet hem dan in de vliegtuigstand. Zet uw toestel telkens u het niet nodig hebt (en vooral als u uw gsm op uw lichaam draagt) in de vliegtuigstand (dit verlengt ook de levensduur van uw batterij).




3. AFSCHERMING

Afscherming is een veilige en handige manier om de blootstelling aan straling te verminderen bij gebruik van toestellen die straling vrijgeven. Het helpt ook de omgevingsstraling afkomstig van zendmasten en draadloze netwerken te verminderen. Deze blootstelling verminderen, is vooral belangrijk tijdens risicoperiodes – zwangerschap, vroege kindertijd, en zelfs wanneer u zwanger probeert te geraken.

 

Voor meer informatie over de stralingsbronnen en extra tips om blootstelling te verminderen, lees onze pagina over de bronnen van straling.


4. KOOP SLIM

Niet alle mobiele telefoons zijn hetzelfde. De straling die ze vrijgeven, verschilt sterk van telefoon tot telefoon. Gsm-fabrikanten zijn wettelijk verplicht om de specifieke absorptietempo waarde (SAT, of SAR in het Engels) van de telefoon te vermelden. Dit is een maat voor de maximale straling die door de gebruiker wordt geabsorbeerd. Via het internet kan u ze eenvoudig vinden door te zoeken op 'cell phone SAR ratings' of 'SAT-waarden mobiele telefoons'. Ongeacht de SAT-waarde vermijdt u best om mobiele telefoons direct tegen uw lichaam te gebruiken.

 




5. BEPERK DE GEBRUIKSDUUR

Beperk waar mogelijk de tijd dat u uw gsm en andere toestellen gebruikt. Gebruik een vaste lijn voor lange gesprekken.